جراح پروتز سینه

ساخت وبلاگ

مقعد قسمتي از روده مي باشد كه در انتهاي آن رگ هاي خوني حساس وجود دارد. در عصر حاضر، بيماري هاي مرتبط با اين ناحيه به دليل تغيير شيوه زندگي مانند نشستن هاي طولاني و غذاهاي پرچرب و كم فيبر، رو به افزايش مي باشد. برخي از اين بيماري ها مانند بواسير يا هموروئيد ، شقاق، كيست مويي و …خوش خيم مي باشند كه يبوست علت اصلي بيشتر آنهاست. اما مشكلاتي مانند سرطان مقعد و روده، بيماري هايي جدي تر مربوط به اين ناحيه هستند كه بايد به سرعت درمان شوند.

عدم توجه به بيماري هاي نشيمنگاهي باعث ايجاد مشكلات جبران ناپذيري خواهد شد براي مثال بيماري شما ممكن است در صورت تشخيص به موقع و شروع فرآيند درمان، با دارو و يا روش هاي خانگي بهبود يابد. در صورتي كه اگر بيماري خود را جدي نگيريد و اقدام به درمان نكنيد، چاره اي به جز استفاده از تيغ جراحي نخواهيد داشت.

هركدام از بيماري هاي نشيمنگاهي در يك سن خاصي رايج تر است مثلاً شقاق بيشتر افراد جوان را درگير مي كند و بواسير يا هموروئيد در بزرگسالي و سنين بالاتر. با توجه به شيوع بيش از اندازه اين بيماري ها مخصوصاً بواسير در اكثر افراد، ما در اين مقاله به بررسي اين عارضه و بهترين روش براي درمان آن مي پردازيم.

بواسير يا هموروئيد چيست؟

بواسير يا هموروئيد در واقع رگ هاي واريسي واقع در محل اتصال روده و مقعد مي باشد. اين بافت طبيعي در كنار اسفنكتر قرار دارد و وظيفه آن بسته شدن كامل مقعد است كه از بروز ترشحات جلوگيري مي كند.

در هنگام اجابت مزاج اين توده ها كوچكتر ميشوند تا به مدفوع اجازه عبور از روده را بدهند. بواسير در همه افراد وجود دارد اما فقط موقعي مشكل ساز مي شود كه اين رگ هاي خوني بزرگتر از آنچه كه بايد باشند، شوند.

منبع: نيك صالحي

جراح پروتز سینه...
ما را در سایت جراح پروتز سینه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیما shimanami بازدید : 210 تاريخ : چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت: 19:21

از آنجایی که درمان بواسیر خارجی یا هموروئید بیرون زده بدون جراحی طرفداران بیشتری دارد، به شرح بیشتر این روش های درمان می پردازیم:

لیزر بواسیر

درمان بواسیر خارجی با لیزر بهترین روش غیر جراحی با حداقل تهاجم است که به عنوان بهترین گزینه موثر و سریع درمان این بیماری شناخته می شود. در این روش با تابش لیزر بر روی بافت درمان بیماری انجام می شود.

لیزر توده متورم هموروئید را برش داده و جدا می کند. این درمان با دقت بالایی انجام شده و احتمال آسیب و خطا ب وجود ندارد. همچنین این درمان موجب می شود، بافت هموروئیدی بیشتری از مقعد جدا شود و درمان به بهترین نحو ممکن انجام شود.

در درمان بواسیر با لیزر از نور مادون قرمز، لیزر یا جریان الکتریکی با همان کارایی استفاده می شود. انعقاد مادون قرمز یکی از انواع لیزر است که سرپایی و در مطب پزشک انجام می شود. برای انجام عمل جراحی لیزر بواسیر که معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد، می توان آرام بخش ملایم استفاده نمود.

از مزایت های لیزر نسبت به روشهای جراحی می توانیم از این موارد یاد کنیم:

  • لیزر درمان سرپایی و سریع

  • بدون نیاز به تزریق بیهوشی

  • هزینه مناسب تر

  • بدون احساس درد

  • کاهش چشمگیر مقدار خونریزی

  • بدون نیاز به پانسمان

  • بدون احتمال عفونت

  • درمان قطعی بدون خطر عود مجدد

  • اسکار کمتر

  • ترمیم سریع زخم، کاهش دوره نقاهت

  • ایمن و بدون خطر

  • بدون خطر آسیب به بافت ها و بروز بی اختیاری

درمان لیزری روشی قطعی شناخته می شود، که آمارها از موفقیت 98% آن خبر می دهند اما این درمان در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که خود بیمار نیز برای درمان تلاش کند و روشهای پیشگیری از بیماری را رعایت نماید. زیرا در غیر این صورت امکان عود مجدد به سادگی فراهم می شود.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی از روشهای پرکاربرد برای درماناین بیماری است. در این روش از تزریق دارویی مخصوص برای از بین بردن واریس ها استفاده می شود، تا جریان خون رسانی به آنها به طور کامل قطع شود. برای درمان به روش اسکلروتراپی ماده ای به نام اسکلروزان که از ترکیب فنل در روغن زیتون به دست می آید، را به عروق متورم تزریق می کنند. پس از مدتی این ماده در سیاهرگ مورد نظر چسبندگی ایجاد کرده و با تورم دیواره آن، گردش خون به طور کامل قطع میشود، در نتیجه پس از چند روز سیاهرگ خشک شده و از بین می رود.

درمان با اسکلروتراپی موجب سرعت بخشیدن به درمان شده به علاوه این روش بدون احساس درد یا خونریزی انجام شده و نتیجه گیری از آن سریع و بدون آسیب است. اما این روش برای درمان تمامی هموروئید های خارجی مناسب نیست، از طرفی قطعی نبودن درمان و عوارضی که ایجاد میشود، محبوبیت استفاده از آن را تحت تاثیر قرار داده است. در برخی موارد تزریق باعث تغییر رنگ پوست، درد در موضع تزریق، سردرد و تجمع لخته خون می گردد. البته این عوارض موقتی هستند و پس از طی چند روز ناپدید می شوند.

 

درمان خانگی بواسیر

بواسیر خارجی یک مشکل بسیار شایع است. تخمین زده می شود، که 75 درصد از مردم دنیا در برخی از مقاطع زندگی خود آن را تجربه کنند. برخی از روشها خانگی که می توانند به درمان بیماری کمک کنند، به این شرح است:

 

 فندق جادوگر

گیاه فندق جادوگر می تواند خارش و درد، که دو علامت اصلی بواسیر است، را کاهش دهد. این گیاه یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می تواند تورم را نیز کاهش دهد. برای استفاده از فندق جادوگر می توان عصاره آن را خریداری کرد و مستقیماً روی ناحیه متورم اعمال نمود. 

 آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا قدمت زیادی در درمان این بیماری داشته و یکی از روشهای خانگی موثر برای درمان این بیماری شمار می رود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، که ممکن است به کاهش سوزش کمک کند. اگرچه شواهد بالینی کافی در مورد اثرات ژل آلوئه ورا وجود ندارد ، اما مرکز ملی سلامت، مصرف موضعی آن را بی خطر اعلام کرده است.

 

می توانید برای درمان باید از ژل آلوئه ورا خالص استفاده کنید. ژل آلوئه ورا خالص را مستقیماً از داخل برگ گیاه آلوئه خارج کرده و بر روی ناحیه متورم استعمال نمایید.

 

برخی از بیماران، به ویژه افرادی که به سیر یا پیاز آلرژی دارند، نسبت به آلوئه ورا، نیز حساس هستند. به همین جهت پیشنهاد می شود قبل از استعمال، مقداری کمی از آن را بر روی ساعد تست و واکنش های آلرژیک را بررسی کنید. اگر هیچ واکنشی رخ نداد، می توانید از آن استفاده کنید.

 

 حمام گرم با نمک اپسوم

حمام گرم می تواند به تسکین سوزش حاصل از این بیماری کمک کند. می توانید از حمام sitz آماده که بر روی دریچه توالت نصب شده، یک وان پلاستیکی کوچک یا وان حمام کمک بگیرید و پس استرلیزه کردن آن را با آب گرم پر کنید. استفاده از حمام گرم بهتر است به مدت 20 دقیقه و پس از هر حرکت روده باشد. افزودن نمک Epsom به آب حمام سرعت بهبود را افزایش می دهد.

 

پمادهای بدون نسخه

انواع داروهای بواسیر شامل پمادها و کرم های بدون نسخه که در همه فروشگاه ها یافت می شوند، و می توانند به تسکین فوری علائم بیماری کمک کنند. برخی از این پماد ها می توانند تورم را کاهش داده و به هموروئید کمک کنند تا سریعتر بهبود یابد. از این دارو ها می توانیم به پماد آنتی هموروئید، هیدروکورتیزون، ام جی، لیدوکائین، نیتروگلیسیرین اشاره کنیم. اگر از کرم هیدروکورتیزون استفاده می کنید، بیش از یک هفته مصرف آن را ادامه ندهید.

 

کمپرس سرد

استعمال بسته های یخ یا کمپرس های سرد بر روی مقعد به مدت 15 دقیقه می تواند تورم و درد را برطرف کند. این روش برای کاهش تورم هموروئید های بزرگ و دردناک مؤثر است. می توانید یخ را درون یک پارچه یا حوله بپیچید. هرگز یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید.

 

 نرم کننده های مدفوع

به گفته موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی ، نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر مانند psyllium می توانند به کاهش یبوست، نرم کردن مدفوع و دفع بدون درد روده کمک کنند. بسیاری از این نرم کننده های مدفوع به فرم هایی مانند پودر، کپسول و مایعاتی در دسترس هستند.

 

 لباس گشاد و پنبه ای

جایگزینی لباس های تنگ پلی استری با پنبه (به خصوص لباس زیر پنبه) می تواند به تمیز و خشک شدن ناحیه مقعد کمک کند. این روش به طور بالقوه می تواند علائم را کاهش دهد. همچنین برای کاهش تحریک استفاده از مواد شوینده معطر یا نرم کننده های پارچه را محدود کنید.

 

مراقبت های بعد از درمان

  • مصرف 25 گرم یا 30 گرم فیبر در روز، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات

  • نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز

  • رعایت بهداشت مقعد

  • مراقبت از زخم و استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل برای نشستن

  •  ورزش منظم حداقل 30 دقیقه در روز

  • پرهیز از نشستن برای مدت طولانی

  • پرهیز از تاخیر در اجابت مزاج

  • اجتناب از دستمال توالتهای معطر

  • ترک سیگار و نوشیدن الکل

  • مصرف ملین در صورت ابتلا به یبوست مداوم

  • اجتناب از ایستادن و نشستن به مدت طولانی

  • کاهش دادن وزن برای جلوگیری از فشار وارده بر مقعد

  • اجتناب از جا به جایی اشیاء سنگین

لینک ​منبع : faradeed.ir/000K3V

 

جراح پروتز سینه...
ما را در سایت جراح پروتز سینه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیما shimanami بازدید : 234 تاريخ : دوشنبه 28 بهمن 1398 ساعت: 17:29

بیماری بواسیر(هموروئید) در اثر تورم و گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها در مقعد پدید می آید.این بیماری آزار دهنده درد شدید، خونریزی و خارش به همراه دارد. با وجود آنکه این بیماری قابل درمان است و بهترین روش برای درمان آن، درمان بواسی با لیزر است. با این حال این عارضه با رعایت نکاتی ساده قابل پیشگیری است. طبق گزارش منتشر شده در سایت بازتاب راهکار های پیشگیری از بواسیر به این شرح است:

مراقبت های پس از درمان در مورد بیماران مبتلا به این عارضه اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در نتیجه گیری از درمان موثر است. همچنین رعایت این نکات در پیشگیری از بیماری نیز موثر است:

  • مصرف فیبر : فیبر ماده ای غذایی مفید و ضروری برای بدن است که هر فرد باید به طور متوسط روزانه 25 الی 30 گرم فیبر در طول روز مصرف نماید. فیبر در بدن انسان قابل هضم و جذب نیست در نتیجه در روده ها تجمع می کند و با افزایش حجم مدفوع به درمان بیماری کمک خواهد نمود. فیبر در انواع میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می شود. از خوراکی های حاوی فیبر می توانیم به انواع حبوبات، نخود فرنگی، آووکادو، آلو، انجیر، خانواده بری ها مثل توت فرنگی و بلوبری و …اشاره کنیم. باید فیبر به تدریج به رژیم غذایی افزوده شود.

  • نوشیدن آب : نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز ضامن سلامت بدن به خصوص روده ها خواهد بود. آب مدفوع را نرم نموده و در دوره نقاهت به بهبود سریع تر و در آینده در جلوگیری از عود مجدد بیماری موثر است.

  • ورزش : ورزش و فعالیت بدنی در تسریع بهبودی و جلوگیری از عود مجدد آن موثر است. حداقل ورزش روزانه 30 دقیقه تعیین شده است. در ضمن لازم است از ورزش های سبک تر مثل پیاده روی برای نتیجه گیری از درمان کمک بگیرید.

  • حمام سیتز : استفاده از حمام سیتز یا نشیمن در دوره نقاهت پس از عمل به درمان سریع تر کمک میکند. حمام سیتز در بهبود التهاب و درد پس از جراحی موثر است. برای این منظور می توانید از لگن حمام و یا وان آب گرم کمک بگیرید. برای افزایش بازدهی به آب حمام مقداری جوش شیرین یا نمک اپسوم بیافزایید.

  • کمپرس یخ : استفاده از کمپرس سرد در بهبود درد بعد از عمل موثر است. برای این منظور تنها کافی است چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیکی قرار داده و در حوله بپیچید.

همچنین رعایت نکات زیر در بهبودی پس از عمل موثر خواهد بود.

  • اجتناب از سیگار و الکل

  • حفظ تعادل وزن

  • اجتناب از زیاد نشستن و یا به مدت طولانی ایستادن

  • اقدام فوری برای اجابت مزاج

  • پرهیز از زور زدن در توالت

  • مصرف مکمل های فیبر نظیر پسلیوم در صورت لزوم و با مشورت پزشک

  • مراقبت از ناحیه مقعد مثل نشستن بر روی سطوح نرم و یا استفاده از بالش های نرم دوناتی شکل

  • استفاده از لباس های با الیاف پلی استر و چسبان

  • اجتناب از دستمال های زبر و معطر

  • اجتناب از شوینده های بهداشتی عطری

در آخر رعایت دستورات پزشک و نیز مصرف داروهای تجویزی به تسریع روند درمان و نتیجه گیری قطعی از لیزر هموروئید کمک می نماید.

 

جراح پروتز سینه...
ما را در سایت جراح پروتز سینه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیما shimanami بازدید : 209 تاريخ : يکشنبه 27 بهمن 1398 ساعت: 14:55

درمان خانگی

درمان خانگی هموروئید مجموعه ای از روشها است که می تواند موقتاً در تسکین علائم بیماری کمک کرده و حتی اگر به درمان بیماری کمک نکند، دست کم فرآیند پیشرفت بیماری را کندتر خواهد نمود. درمان خانگی را نمی توان به درمان قطعی و تضمینی معرفی نمود، اما در برخی موارد می تواند به بهبود علائم بیماری کمک نماید. برخی روشهای خانگی برای درمان این بیماری به این شرح است:

نشستن در آبگرم

 

روشی برای تسکین درد و التهاب است که برای انجام آن نیاز به یک وان آب گرم و یا لگن دارید؛ تا با نشستن در آن به مدت 20 دقیقه بتوانید به تسکین علائم خود کمک کنید.

 

ورزش

ورزش برای درمان همه بیماری ها مفید است. ورزش روزانه گردش خون را افزایش و با بهبود عملکرد روده به درمان یبوست و هموروئید کمک می کند. لازم است هر فرد حداقل روزانه به مدت 30 دقیقه ورزش نماید. در ضمن بهتر است، بیماران از ورزش های سبک تر مانند پیاده روی شروع نمایند.

کمپرس یخ

استفاده از سرما در کاهش سریع درد مفید است. برای تهیه کمپرس سرد می توانید چند تکه یخ را درون پلاستیک قرار داده و بر روی موضع استعمال نمایید. معمولاً در طی 10 دقیقه درد تسکین می یابد.

رژیم غذایی سرشار از فیبر

 

 

افزودن فیبر به رژیم غذایی به عنوان یک ماده مغذی مفید و مورد نیاز برای بدن، می تواند عملکرد روده را به حالت طبیعی برگرداند. این ماده حجم مدفوع را افزایش داده و به سرعت یبوست را درمان می کند در نتیجه از وارد آمدن فشار به مقعد جلوگیری می شود. فیبر مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است اما بهتر است این میزان مابین، 25 گرم الی 30 گرم فیبر باشد. بهتر است فیبر به تدریج به رژیم غذایی افزوده شود، زیرا در غیر این صورت احتمال دارد، فرد دچار اسهال شود.

نوشیدن آب

مصرف آب کافی با نرم نمودن مدفوع به درمان یبوست کمک می کند. نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز الزامی است.

جلوگیری از عود مجدد

- از پوشیدن لباس هایی با الیاف مصنوعی و تنگ خودداری نمایید.

- بهداشت مقعد را رعایت نمایید و پس از هر بار دفع پس از شستشو ناحیه مقعد را شسته و خشک کنید. اما از زیاده

روی در شستشو پرهیز کنید.

-  از مصرف شوینده های عطری و یا دستمال توالت های معطر خود داری کنید.

-  استعمال سیگار و الکل را قطع و یا به حداقل کاهش دهید.

- برای نشستن از بالش های نرم، دوناتی شکل کمک بگیرید.

-  از ایستادن یا نشستن به مدت طولانی اجتناب نمایید.

-  مصرف غذاهای تند و آماده را کاهش دهید.

-  از زور زدن در توالت یا به تاخیر انداختن دفع بپرهیزید.

جراح پروتز سینه...
ما را در سایت جراح پروتز سینه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیما shimanami بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت: 17:42